Kerkhof Sappemeer oorlogsgraven

Op het toegangshek naar het kerkhof van Sappemeer ziet u een bordje geplaatst met het opschrift “Oorlogsslachtoffer”. Op dit kerkhof liggen twee slachtoffers ten gevolge van de oorlog.

Dirk Jan was tijdens de tweede wereldoorlog als militair bij het 12e Regiment Infanterie ingedeeld. Op 13 mei 1940 is hij op 28 jarige leeftijd in Overschie gesneuveld en provisorisch begraven op het kerkhof “Jaffa” te Delft.

De kapel op het kerkhof waarin een rustaltaar, deed dienst bij de jaarlijkse processie. En pastoor Schenk hoopte daar later begraven te worden. De pastoor veranderde van gedachten en vond dat dit een gedachtenismonument moest worden en tevens de rustplaats voor Dirk Jan Bakker. Op 10 september 1940 werd Dirk Jan Bakker bijgezet in de kapel.

Als men voor de kapel staat is ook te zien dat er twee soorten stenen zijn en dat het metselwerk ook iets afwijkt.

Dirk Jan Bakker was getrouwd met Anna Maria Clobus. Uit dit huwelijk is nog een kind geboren.

De plaquette bevestigd aan de kapel, is geschonken door RK voetbalvereniging “KWIEK”. Toenmalige voorzitter van deze club was dhr Jac. Koeneman.

Sappemeer heeft ook een Dirk Bakker straat.

Het tweede oorlogsslachtoffer op het kerkhof is mw Agatha Alida Stiekema, 89 jaar oud. Zij is omgekomen bij een bominslag in de Kleinemeersterstraat. Dit zijn nu de huisnummers 101, 103 en 105.

Ook Arend Jenne Damhof, 4 maand jong, en Jan Smilde, 40 jaar oud, kwamen hierbij om het leven. Zij zijn ergens anders begraven.

P. Lasker