Francesco, het verhaal van de middeleeuwer @ Sint Bonifatius Nieuwe Pekela
okt 11 @ 19:30

Francesco, het verhaal van de middeleeuwer

Op vrijdag 11 oktober zal in de Sint Bonifatius Nieuwe Pekela de voorstelling “Francesco, het verhaal van de middeleeuwer” gehouden worden.

De voorstelling is voor iedereen toegankelijk en neemt ons mee in het leven van Franciscus van Assisi.

De voorstelling begint om 19:30 uur. De kerk is open vanaf 19:00 uur.

Francesco, oftewel Franciscus van Assisi (1181/82 – 1226) was een middeleeuwse heilige. Al had het weinig gescheeld of hij was geëindigd niet als heilige maar als ketter. In zijn tijd was het leven in vrijwillige armoede een teken van ketterij. Prekende armoedzaaiers trokken door de straten van steden. Zij protesteerden tegen de rijkdom van de kerk en de groeiende rijkdom van burgers. Van de paus kreeg Franciscus de opdracht de armoedebeweging een plek binnen de kerk te geven. Heeft Franciscus zich door deze opdracht van de paus laten inkapselen in de kerk of kon hij juist daardoor inspiratiebron voor velen worden?

Franciscus sloot een denkbeeldig huwelijk met Vrouwe armoede. Bedelend trok hij door de straten met elf volgelingen. Dit twaalftal wilde zo ware volgelingen van Jezus zijn. In dit geval de Jezus zoals zij hem zagen: een arme Jezus zonder dak boven zijn hoofd.

Peter Vermaat brengt dit oude verhaal tot leven. Voor onze moderne ogen en oren speelt zich het verhaal af hoe om te gaan met bezit. Kan de protesthouding van Franciscus ten opzichte van bezit en welvaart voor onze samenleving inspirerend zijn? Of blijft Franciscus toch de dwaze dromer, die zich buiten de samenleving plaatst? Kortom een genoeglijk avondje theater. Maar ook een avond die te denken geeft.

okt 12 @ 13:30 – 16:00

okt 16 @ 09:30 – 12:00

Infoavond bedevaart Assisi
okt 16 @ 19:30 – 19:30

Info-avond Bedevaart naar Assisi

De geïnteresseerden moet zich vooraf aanmelden dit in verband met de thee en koffie en ook de ruimte .

voor meer informatie klik op Folder Assisi

okt 19 @ 13:30 – 16:00

okt 23 @ 09:30 – 12:00

okt 26 @ 13:30 – 16:00

okt 30 @ 09:30 – 12:00

nov 2 @ 13:30 – 16:00

nov 6 @ 09:30 – 12:00

nov 9 @ 13:30 – 16:00

nov 13 @ 09:30 – 12:00

nov 16 @ 13:30 – 16:00

nov 20 @ 09:30 – 12:00

Lezing: Christenen in het Midden-Oosten @ Pastorie Sappemeer
nov 22 @ 19:30
Lezing: Christenen in het Midden-Oosten @ Pastorie Sappemeer

Als bakermat van drie religies is het Midden-Oosten gezegend én vervloekt. Het gebied is al eeuwenlang toneel van strijd. Miljoenen Christenen uit Irak en Syrië vluchten voor de barbaarse daden van Islamitische Staat.

Kerk in Nood steunt de situatie ter plaatse en kent daardoor hun verhalen uit eerste hand. Leer het Midden-Oosten kennen vanuit het oogpunt van drie religieuzen uit Irak, Syrië en Libanon.

Locatie: H. Norbertusparochie, Noorderstraat 154 te Sappemeer
Aanvang: 19.30 uur