Kerkgebouw

De eerste RK kerk in Nieuwe Pekela was een kerkzaal van 10 bij 20 meter, met een klein houten torentje en spitsboogvensters. Op 26 november 1862 werd deze kerk ingewijd door pastoor Feijen uit Winschoten. De kerk in Nieuwe Pekela bleef een hulp- of bijkerk van de kerk in Oude Pekela.

Op 5 juni 1878 werd begonnen aan een priesterkoor die aansloot aan de bestaande kerkzaal, welke te klein geworden was. Op 16 december van hetzelfde jaar werd het priesterkoor in gebruik genomen en in 1880 voorzien van een Maria altaar, eiken banken voorin en een hek rondom het doopvont.

In 1891 werd het nieuwe hoogaltaar geplaatst. Dit altaar is gemaakt uit witte Franse steen en is door B. Frijdag uit Winschoten gemaakt. In hetzelfde jaar werd het Maria altaar opgeknapt en werden kandelaars en lusters voor het hoogaltaar gekocht. En zo ontstond mettertijd een volwaardige kerk.

Na diverse her- en verbouwingen was op 19 maart 1988 in deze kerk de laatste viering, met als voorganger pastoor Theo van der Geest. De kerk was financieel niet langer meer te onderhouden en daarom werd besloten tot de bouw van de huidige kerk. Op 23 september 1989 was de eerste dienst in de nieuwe kerk en op 28 oktober 1989 werd deze kerk ingewijd door bisschop Möller.

Het hoogaltaar uit de oude kerk staat nu in de St. Vituskerk te Winschoten. Ook de tegels in het voormalige priesterkoor zijn terug te vinden en wel in de kerkhal van dezelfde St. Vituskerk.

Bron: Rooms in Nieuwe Pekela 1862 – 2012

De website kerkfotografie brengt kerken in beeld. Uitnodigend en inspirerend. Ook de RK kerk Sint Bonifatius te Nieuwe Pekela is door kerkfotografie in beeld gebracht. klik hier om de foto’s te bekijken