Kerkgebouw

In 1783 werd in Oude Pekela aan de rand van de roomse wijk een Rooms Katholieke kerk gebouwd, die gewijd was aan de Heilige Willibrordus. In 1896 is deze vervangen door de huidige kerk met pastorie aan de Feicko Clockstraat, beide ontworpen door de architect Nicolaas Molenaar. De oude kerk in de roomse wijk is in 1908 afgebroken, hiervan zijn 20 woningen gebouwd.

Na veel kleine en grote reparaties is de kerk in de periode 1985-1989 volledig gerestaureerd. Sinds 1994 staan de kerk en de pastorie op de monumentenlijst.

De St. Willibrorduskerk is zeer bepalend voor het dorpsbeeld. De markante, spitse toren van 68 meter hoog (exclusief haan) is vanaf ieder willekeurig punt in Oude Pekela zichtbaar en vormt een duidelijk baken.

De website kerkfotografie brengt kerken in beeld. Uitnodigend en inspirerend. Ook de RK kerk Sint Willibrordus te Oude Pekela is door kerkfotografie in beeld gebracht. klik hier om de foto’s te bekijken