Infoavond bedevaart Assisi
okt 16 @ 19:30 – 19:30

Info-avond Bedevaart naar Assisi

De geïnteresseerden moet zich vooraf aanmelden dit in verband met de thee en koffie en ook de ruimte .

voor meer informatie klik op Folder Assisi

okt 18 @ 09:30

Elke vrijdagochtend is er om 9.30 uur een viering in de oude Sacristie van de kerk.

okt
Eucharistieviering, Hoogezand-Sappemeer @ RK kerk HH. Martinus - Willibrordus Sappemeer
okt 20 @ 10:00

Zondag 20 oktober 2019 om 10:00 uur in de  RK kerk HH. Martinus – Willibrordus te Sappemeer.

Pastor Buit

Samenzang

okt 22 @ 09:30

Rozenhoedje bidden @ Maria ten Hemelopneming, Veendam
okt 22 @ 10:30

Rozenhoedje bidden in oktober
Vanaf 10:00 kunt u binnen lopen en een kop koffie drinken.

okt 25 @ 09:30

okt
Woord- en Communieviering, Hoogezand-Sappemeer @ RK kerk HH. Martinus - Willibrordus Sappemeer
okt 27 @ 10:00

Woord- en Communieviering

Zondag 27 okt  2019 om 10.00 uur in de RK kerk HH. Martinus – Willibrordus te Sappemeer.
Leden v/d werkgroep

Koor Internos

okt 29 @ 09:30

Rozenhoedje bidden @ Maria ten Hemelopneming, Veendam
okt 29 @ 10:30

Rozenhoedje bidden in oktober
Vanaf 10:00 kunt u binnen lopen en een kop koffie drinken.

nov 1 @ 09:30

Allerheiligen/Allerzielen @ Maria ten Hemelopneming Veendam
nov 2 @ 20:00

Veendam, zaterdag 2 november na de viering

Allerzielen; verbonden met onze overledenen
“Het went nooit”. Woorden die we regelmatig horen als we met mensen spreken die een dierbare verloren zijn aan de dood. Nog maar kort of al vele jaren geleden: het went maar niet. En logisch is dat. Het beeld van een mens die een goed leven leeft en daarmee een ouderdom, rijk in jaren bereikt, hebben velen van ons voor ogen. Ook het beeld met je partner oud worden, kinderen en kleinkinderen zien opgroeien horen bij het verwachtingspatroon van ons leven. De dood is dan een wrede verstoorder. Verzachtend mag zijn wanneer wel een veelheid aan levensjaren bereikt wordt of wanneer het leven dermate pijn doet dat de dood een zegen was. Een kaarsje, een gedachte, een woord brengt je weer even bij de overledene. Maar het blijft dubbel: een dankbare herinnering mengt zich met verdrietig gemis. En toch gaat het leven door. Dit zegt men niet alleen, het is ook zo. Alles gaat weer verder, al ziet het door het wegvallen van mensen er wel anders uit. Maar het leven gaat op een andere wijze door. Als christenen gelovigen wij dat wij mogen uitzien naar een geborgen leven bij God. Niet alleen tijdens onze aardse leven, maar ook als dat leven ten einde is. Daarin zit ook het onderscheid tussen geloven en niet-geloven, tussen christen en humanist. Hierin schuilt ook de band die wij mogen voelen met onze dierbare overledenen. Ook al zijn ze er niet meer, ze zijn er nog wel. Hoe cryptisch dit ook klinkt, daarin zit wel de kern. En dat vieren wij rond Allerheiligen en Allerzielen. Onze verbondenheid met de mensen die ons voorgingen, heilig verklaard of niet. Voorbeelden voor ons, dierbaren van ons. De dagen mogen ons hoop en troost geven. Die hebben we hard nodig om met die dubbelzinnigheid in ons leven om te gaan. Dat verwachtingen niet uitkomen geeft veel teleurstelling. Omschakelen naar een nieuwe situatie is niet altijd gemakkelijk. Het dagelijks ervaren van een lege plek is steeds pijnlijk herinnerd worden aan hoe het nog had kunnen zijn. Dan is het belangrijk te weten dat God je draagt. Dat hij weet heeft van je verdriet, van het gemis. Ook al steekt het leven zo in elkaar, ook in de donkere momenten is Hij nabij. Dat we in die zin nooit alleen zijn klinkt ook onwennig. Hij, God, is er altijd bij. We zeggen of zingen het zo vaak. Een mysterie, haast niet te geloven. Maar in zijn aanwezigheid zit wel de kracht van leven, van uitstijgen boven datgene wat dood maakt.

Allerheiligen en Allerzielen; hoe zit dat ook al weer?

Het hoogfeest van Allerheiligen op 1 november viert de gedachtenis van alle heiligen en martelaren. Sinds de 9e eeuw kennen we dit feest. Alle heiligen worden herdacht, ook zij die niet officieel heilig verklaard zijn, maar tot voorbeeld werden door hun manier van leven. Zij zeggen ons op dit feest: niet het graf is het einde, maar het eeuwige leven, de gemeenschap met de levende God.

Op 2 november, Allerzielen, staan we stil bij alle overledenen. De dood van onze dierbaren en ook van degenen aan wie niemand meer denkt. Deze dag staat ook in het teken van de voorgaande dag. Allerheiligen, want we vieren op Allerzielen tegelijkertijd de opstanding van de doden en de overwinning van het leven op de dood. Op veel plaatsen is er dan extra aandacht voor de overledenen van het afgelopen jaar. Bloemen, kruisjes, kaarsen en een bezoek aan het kerkhof hebben in de loop der jaren een plek gekregen bij het vieren van deze gedachtenis.

nov 3 @ 10:00

Zondag 3 november  2019 om 10.00 uur in de RK kerk HH. Martinus – Willibrordus te Sappemeer.

Pastoor Buter

Koor Comodo

Allerheiligen/Allerzielen @ HH. Martinus-Willibrordus, Hoogezand-Sappemeer
nov 3 @ 11:00

Hoogezand-Sappemeer, zaterdag 3 november na de viering

Allerzielen; verbonden met onze overledenen

Allerheiligen en Allerzielen; hoe zit dat ook al weer?

nov 5 @ 09:30

nov 8 @ 09:30

Geen viering op 27 december.

Eucharistieviering, Oogstdankviering , Kinderwoorddienst Hoogezand-Sappemeer @ RK kerk HH. Martinus - Willibrordus Sappemeer
nov 10 @ 10:00

Eucharistieviering,Oogstdankviering , Kinderwoorddienst

Zondag 10 november  2019 om 10.00 uur in de RK kerk HH. Martinus – Willibrordus te Sappemeer.

Pastoor Buter

Samenzang

nov 12 @ 09:30

nov 15 @ 09:30

nov 17 @ 10:00

Zondag 17 november  2019 om 10.00 uur in de RK kerk HH. Martinus – Willibrordus te Sappemeer.

Pastor Buit

Koor Internos